Saturday, May 14, 2011

di saat kefuturanku~

salam...
tarbiyyah bukan segala2nya...tapi segala2nya bermula dengan tarbiyyah..
ya sememangnya tarbiyyah itu punya nilai yang besar..
hasil 313 badar adalah hasil logam yang ditempa oleh tarbiyyah Rasulullah saw..
dan mereka bukanlah orang yang mudah futur...

apa yang kita lakukan akan efect iman kita...
kalo ngadap cerita dan dengar lagu je,...hati akhirnya jadi legap...
bukan lagi transparent yang mudah tembus dengan cahaya ALLAH..
mudah terasa dengan dosa...
nauzzubillah...

ya..sekarang saya futur..
futur sehingga banyak buat kerja lagha..
kalau orang kata...
"dah tahu futur nape xbuat banyak amal?"

seringkali saya blame diri saya kerana saya adalah seorang yang amat lemah..
saya bertanya kepada ALLAH..kenapa ALLAH letakkan saya diposisi ini?
nak mengaku diri as daie..kadang2 buat saya amat malu...
tapi saya tak boleh menolak...dan saya yang sepatutnya cepat2 sambut tanpa berlemah diri...
saya tahu inilah peluang dan nikmat yang sukar dapat kalau ALLAH xberi..

sebagai manusia biasa saya tak lari dari buat kesilapan..
saya adalah akhawat yang punya banyak sekali kelemahan.
kadang memang ada terselit suuz dzon dengan akhwat lain di medan ni..
tika saya lemah mengharap kata2 nasihat..
namun saya tak dapat itu...
saya sering kali malu dengan akhawat..
dan saya sadari yang akhwat lain juga manusia biasa...
yang kadang lupa...
punya hal masing2..
saya tak perlu manja dengan mereka...
tapi jauh dilubuk hati saya...
saya amat perlukan sahabat yang akan kejutkan saya...
saya dalam lamunan ketika ini...

mungkin disebabkan saya punya masalah...
saya merasa sempit sekali..
ditambah duduk terperap dalam rumah buat saya separuh gila...
saya adalah org yang suka outdoor...
walau saya tahu semuanya tiada yang kebetulan..ALLAH memberi saya rehat dari memandang keluar..
tapi saya masih boleh memandang dari dalam..
saya amat tak suka keadaan sekrang...
saya tak punya kerja...
kalau ada kerja dirumah ,saya pon xsuka nak buat

ada seorang kakak berkaa pada saya..
"kenapa awak asyik mintak tolong orang saja?"
"tengok tu..kenapa tak buat sendiri?"
saya berterima kasih dengan apa yang dikatakan kakak itu..
sebab ada benarnya..,
saya amat mengharap pada orang disekeliling saya..
hingga sekarang saya tahu saya juga membebani mereka...
kadang saya menangis sendiri..terfikir yang bertapa saya banyak mnyusahkan orang...
saya merasa tidak mampu..
bagaimana saya mahu ke tmpat kerja kalau xda org hantar?
saya yang sehruanya menjadi orang yang berani?
kenapa saya menjadi penakut?
lihatlah imanmu itu wahai hidayah...
hidayah ini seringkali lupa bermuhasabah...

tapi saya realize...
ALLAH tak lakukan ini sia2..
dan sepatutnya pergantungan saya hanya pada ALLAH...
walau perkara ini merimaskan saya..
tapi saya amat yakin akan tarbiyyah ALLAH..
tidak mengapa sekrang saya merasa susah...
kerana saya punya nekad saya...hehe
pengharapan saya akan saya kuatkan pada ALLAH..
terima kasih ALLAH...
dalam apa jua keadaan Kau takkan biarkan hambaMu ini tersasar..
terima kasih Ya ALLAH..
kerana temukan saya dengan sahabat2 yang baik...

saya sayang ALLAH...


1 comment:

  1. STIGHFAR lah...kerna rasa itu mungkin saja dosa yang datang dari hati kita.. andai hati tidak tenang jua mungkin saja istighfar kita itu belum cukup untuk menghapus dosa itu...banyaknya karat2 pada hati dan bintik-bintik hitam yang cuba menutupi..tapi ingatlah ”Bukankan dengan mengingati Allah ,hati akan jadi tenang...” perbanyakkanlah istighfar.. jangan merasa cukup dengan istighfar kita yang telah banyak kita lafazkan...andai hati tetap tidak juga tenang itulah petanda betapa istighfar kita itu belum cukup! Dan betapa ingatan kita bukan padaNya... Belum cukup untuk menghapus karat pada hati yang sangat berkarat barangkali...

    Hati itu milik Allah kan..? atau kita telah punya rasa bahwa hati itu milik kita? Jika benar hati itu milikNya maka harus diurus hati itu mengikut kehendakNya..bukan dengan ada kepentingan sendiri, yang suka diambil, ditinggalnya apa yang tidak disuka. Kadang tika ammarah dan nafsu beraja, kita seakan lupa pada siapa yang berada didepan..ego menerjah rasa..aku tertekan!!! Tanpa mahu peduli..mereka punya rasa apa...hanya aku dan selalu aku...kenapa tidak mereka...??? Walhal itu hadiah dari Dia buat hambanya yang dikasehi...tidakkah Dia tahu hatimu penuh dengan bebanan dan kau ketakutan dengan bayang2 mu sendiri...tapi tetap saja Dia inginkan kau disampingnya untuk merasai ujian itu...agar kau mahu mengadu padaNya Cuma..Dia rindu tuk mendengarkan rintihanmu berpanjangan...tapi kau seakan lupa..”Tidak aku uji hambaku melainkan dia mampu untuk menghadapinya” keluhanmu yang kedengaran, seperti tidak redha dengan ketentuan...kau yang dipilih Dia untuk dekat denganNya melalui peringkat-peringkat ujian yang terasa seolah-olah tak mampu tuk kau hadapi lagi...walhal Dia amat tahu tentang kemampuan mu...jangan kau menolak tawaran dari Yang Maha Penyayang itu....

    semoga istiqomah ya teman...

    ~~~pesanan utk diri sendiri juge~~~

    ReplyDelete