dig into the CAVE

Thursday, May 12, 2011

saya sangat cemburu sayang..tapi~

salam..
saya xde stratei dalam menegur..
strategi?
maaf..saya xpandai berstrategi...
hanya celoteh ..mungkin..seorang kakak..

saya mntarbiyyah adik2 upm..(yang sebenarnya itulh tarbiyyah saya)
terlintas dalam fikiran saya...
andai sahaja dia adalah adik aku...adik kandung aku..
melihat mereka membesar dalam tarbiyyah..
yang fikrahnya sama dengan saya..
yang nant bila dirumah saya kuat untuk menangkis racun2 yang ada..

saya dirumah adalah org yang banyak bergurau dengan adik2..
sehingga adik2 geleng kepala...
sehingga saya rasa saya adalah yang dulu (sebelum kenal tarbiyyah)
kadang saya terfikir yang apalah bezanya saya selepas semua ini?
sehingga adik2 tak merasakan impak saya as a muslim...
saya merefleksi diri..

saya cuba untuk menjadi seorang kakak yang memahami dan penyayang pada adik2..
sebelum ni saya adalah kakak yang garang...
saya cepat marah..
kalau adik2 tak sidai tuala...
baju bersepah..
saya akan melenting...sampai saya dapat rasa adik2 takot dengan saya
tapi sekrang..
selepas mngenal tarbiyyah..saya cuba cool dengan adik2..
saya dah boleh peluk adik2 dan cium mereka dengan mesra..
bergurau dan ketawa bersama..
adik2 juga bergurau dengn saya...
kalau ada tuala tak sidai saya akan bermujahadah untuk sidai dan menysusn katil (kdang2 saya missed)

saya rasa rugi bagi saya dan hipokrit nya saya bila bersama adik2 usrah saya adalah org yang penynyum, peramah..
dan saya mahu adik2 merasai juga kemesaraan saya dengan mereka...
saya sangat cemburu dengan adik2 yang dapat kasih seorang kakak walhal saya juga kakak..
disebabkan sayang adik2 saya mahu menjadi rapat dengan mereka..
dan  saya amat bimbang adik2 tidak mendapatan tarbiyyah yang asbabnya adalah saya..

saya adalah manusia biasa..
ada turun dan naiknya...
jadi tanggungjawab saya untuk menegur adik2 saya..
mereka masih muda..
dan fikiran mereka masih segar..
saya tak mahu adik2 saya jadi macam saya..
saya mahu mereka jadi lebih baik dari saya...
saya memandang wajah adik2 saya,,
mereka semua punya logam..
potensi yang amat besar..
mereka lebih matang dari saya
adik2 yang saya amat sayang...
tiada kata yang dapat saya describe..

pernah dulu terlintas difikiran...
jika sesuatu berlaku pada adik2 saya (nauzzubillah)
saya akan gadaikan nyawa saya...

adik2 saya adalah pengubat hati bonda kami..mereka lah yang mampu buat mak ketawa dan ceria..
mereka lah mutiara bonda..
bonda akan rasa sunyi bila mereka tiada..(p sekolah)
yaALLAH..sayangilah ibubapa kami seperti mereka telah menyanyangi kami sejak dari kecil

tapi tika masalah datang...
saya akan selisihfaham dengan adik..saya berharap dngan niat baik saya tiada yang salah erti..
namun bagaimana saya harus buat..
andai teguran2 membuatkan adik2 takut dengan saya (disebabkan kegarangan)
entah mana yang garang...
mungkin teguran itu tak cukup hikmah dari saya...

saya merasa jauh dengan adik2 bila adik2 punya teman sms..
saya sangat cemburu dengan teman smsnya itu
kerana saya jarang sekali mendapat mesej dari adik saya sejak dia punya teman sms..
saya bukanlah kakak yang dia akan luahkan perasaan dia lagi seperti dulu..
saya bukanlah org yang dia akan cari kalau dia ada masalah study...
saya amat rindukan itu...
sanagt rindu...
sehingga saya selalu perlekeh teman sms nya...
namun dia akan back up temannya...
saya cemburu..
kerana saya adalah kakaknya yang saya merasai saya dipinggir..
saya tak rasa pon apa yang dikatakan adik saya sperti yang dia kata pada saya dahulu...
segalanya berubahkan lepas semua orang dah dewasa...
saya sadari itu...
saya tak mahu jauh dari adik2..
mereka adalah aset penting
"wahai orang yang beriman. mengapa kau tidak kerjakan apa yang kamu cakap?"

dalam surah as-saff..
tertembak saya...
siapa yang akan tarbiyyah adik2 saya?
saya juga akan disoal nanti perihal keluarga...
adik2 yang masih disekolah...
angah akan jaga adik nant bila dah keluar ke university..
semoga ALLAH panjangkan umurku dalam tarbiyyah dan kebaikan...aaameen...

menjadi tanggungjawab saya sebab tiada yang memainkan peranan dirumah...
saya langsung futur bila pulang kerumah...
gembiranya bersama adik2...
(xboleh bayang kalo ade anak2 sendiri..)
dalam AQ juga ALLAH ada nyatakan yang harta, anak2 adalah ujian...

buat adik2 angah..
sayang angah untuk melihat adik2 angah bersama angah dijalan ni jalan tarbiyyah yang bukan mnyeksakan..
tapi perjalanan ini sangat indah...
perihalnya epal~...
kita bersama2 bincang perihal islam..
bersama menghidupkan malam tika angah tak sedar dan liat sekali untuk bangun..
berkongsi cerita Rasulullah saw dan sahabat Baginda..
minat pada benda yang sama..
mencari ilmu dengan kupas buku bersama2...
berusrah dirumah bila bertemu...


ya ALLAH makbulkan lah~bantulah aku dengan jalan yang paling baik dan hikmah...

sayang adik~
tak mengapa aku tak merasa punya kakak...tapi aku tak mahu adik2 aku merasa xpunya kakak...

No comments:

Post a Comment