Saturday, February 9, 2013

Akhir

[Bismillah]
Assalamualaikum wbt

pertengahan tahun lepas 2012 mak and abah decide nak amek tok datang ceneh
alhamdulillah tok n tok wan nak tgal umah kami
keadaan tok yang tak mengizinkan masa tu
tok dah tak bleh berjlan
banyak kudis2 akibat daripadaterlalu byak masa duduk...dan mmg xakan berdiri lagi

pagi tu rutin aku mcam biasa
siap2 nak pergi kerja dari rumah
kenapa ada kat rumah?
sebab petang sebelum tu aku dah balik rumah dari sekolah sebab nak amek adik
dia nak balik ukm..tiket dah dibeli
dah siap2 mandi pakai baju tudung sume
nampak mak sibuk pagi tu
amek telepon dan call2 mak sedara
haih...
"mak, nape mak?"
"cuba tgok tok tu...hang semalam adik kejut tak bangun pon kan..."

dalam hti bila pulak org kejut aku? siesly..aku tidow mati = ='
rupenya malam tu tok dah muntah n berak hitam
aku pon jenguklah bilik tok
tengok tok dah bernafas dalam2
lain mcam ni..aku gumam
pastu aku duk kat meja makan
adik aku datang dah nangis2
"nak balik ke ngah? mcam mna kalau ada ape2?"
"hmmm..xpela..xyah g..angah amek cuti.."
terus cari no GB...that day aku off

mak abah dah kalut panggil jiran2
aku ngan adik duk dalam bilik tok..baca yassin dan al baqarah
sampai jiran...
dia pegang tok...
that time aku dah takleh tahan dah...
tok dah meninggal
dalam pkul 7.10 am mcmtu
kami telefon siapa yang patut
pegawai polis mai buat pengesahan
tak lama lepas tu ramai jiran2 datang
tolong kami apa yang patut
sediakan alatan utk mandikan dan kafankan
alhamdulillah semua berjalan lancar

kul 3.00 pm jenazah tok selamat dikebumikan
alhamdulillah


kami juga akan kesana nanti
sudah terlaksana apa yang tertulis
sungguh Allah Maha Tahu
Manusia ini jika diberi peluang 1000 tahun belum pasti habis umurnya mengabdi diri kepada Allah
kita datang dari Dia dan akan kembali pada Dia
Be Prepare


No comments:

Post a Comment