dig into the CAVE

Wednesday, March 16, 2011

sedar atau x..

salam..

selama saya kerja (baca:intern) saya kenal ramai orang...
sebelum ni kat U tak terasa sangat sebab semua macam sebaya jer..cara fikir pon sama..cam stagnant..berlingkar2 ditempat yang sama..pusing2..pasal exam, kawan, pakwe makwe, konflik dalaman, makan, bus, nak balik rumah, study week, exam, kesusahan study (yang xsesusah mana pon), lecture note, hang out, kawan makan kawan semu la saya pernah lalui dan terkena..haha..

tidak mengapalah..semua itu manis juga ya..hehe..alhamdulillah saya punya ramai kwan yang banyak membantu walaupon kadang2 ada juga macm membantot, tapi disebaliknya dia tetap membantu..membantu untuk kita lebih kuat dengan dugaan yang ALLAH bagi pada kita melalui dia..sungguh..
manusia itu aset bagi kita..gunakanlah mereka dengan sebaik mungkin
 saya kat sini kenal pakcik2 yang lebiih berusia..sebaya abah saya..saya dilayan seperti anak2..banyak nasihat yang baik buat saya...bila bersembang dengan mereka..terasa akan pengalaman mereka begitu banyak berbanding saya..memang benarlah mereka lebih makan garam dulu...hehe..jaga kesihatan ye pakcik2..

dorang xlokek nak berkongsi dan menegur kesilapan kita...bila dia nampak kita salah dia akan tegur dengan cara yang baik..tegurannya bukan dirct tapi secara gurauan (aww..kadang2 saya tak faham dan ulang lagi dan dorang tegur lagi..hahaha...kena belajar la teknik kesabaran pakcik2 menegur hahah...sebab memang saya xpandai tegur orang..straight aje cakap..xpikir dah pe orang rasa yang penting apa yang disampaikan samapai pada orang tu..hmm terinngat umar al-Khattab dan anak Umar abdul aziz)

masa saya sembang2 ngan pakcik2 (termasuk SV saya yang amat happy go lucky tu) baru saya sedar yang masa sekarang adalah kembali ‘mundur’ dari segi agama seperti yang dorang cakap bahawa masa dulu kalau orang xpakai tudung tu macam sangat pelik (zaman yang mana islam gemilang di Malaysia..makcik2 yang balik dari oversea yang FAQUHU..bukan FAQIHU macam ustazah baru balik mesir xpakai tudung) tapi sekarang kat Malaysia ia kembali dagang bagi yang pakai tudung labuh.. 


dulu2 kalau couple tu satu fenomena asing..tapi sekarang orang yang xde couple akan ditanya..::
“kau takde pakwe lagi ker? Macam mana nak kawen tu kalau takder pakwe?”

“tak de class la kau xder pakwe..tengok aku tak payah susah2 naik bus U yang macam bus jengka tu..pasang ramai2 pakwe..sorang buat tumpang p kelas, sorang ajak p shopping, sorang lagi suh aja tuisyen..”

Huh..dugaan yer...

Saya amat suka akan hadis Rasulullah SAW perihal Ghuraba’...saya berharap juga siapa yang membaca post ni anda adalah Ghuraba; tersebut..sebab di akhir hadis berkenaan Rasulullah SAW ade mengatakan “beruntunglah mereka yang menjadi Ghuraba’”....beruntung kata Rasulullah saw...siapa yang mahu jadi orang yang untung? Angkat la tangan..tadah kan tangan kepada ALLAH semoga kita adalah manusia yang terpilih menjadi Ghuraba’ itu...Ayuh la kita perbaiki diri kita dengan mendalami islam !

Macam2 ya skarang ni..dunia makin terbalik..bumi pon dah tua..masyaALLAH...selamatkan iman kami..berkatilah kami..tempatkan kami bersama mereka yang Engkau cintai ya ALLAH bukan bersama orang yang Engkau Murka...aaameen~


No comments:

Post a Comment