Monday, March 21, 2011

sebahagian dunia..

salam...
tak tahu la kenapa tajuk macam tu...
 saya ade bukak google earth..
cari peta ..
uih...bumi diujung jari kot..
nothing possible..bleh sampai jepun dalam masa beberapa saat dan dapat reach artik dan antartik dengan sangat pantas tanpa merasa sejuk yang teramat or kena tsunami and earthquake...

sangat pantas ye..

pastu dengan radio pasal sakit mental rakyat malaysia..

dengar macam sangat dasyat...
tapi itulah hakikat bila dunia dipatri dalam hati...sebati..

tujuan hidup dah lupa..dan yang jadi aim dan rancangan dalam otak hanya 

1. belajar..score

2. lepas scor..dapat deanlist and anugerah naib canselor..yang tak dapat usaha bagai nak rak..semua dilupakan yang pntg tercapai aim (saya hairan manusia yang kata dia BZ masih lagi mampu melakukan perkara2 yang nonsence keluar prgi seminar yang bukan2..bila ajak program2 yang mngisi jiwa refused mentah2)


3. dah abih blaja keja..tak pon sambung master..or trus pHD la bagi yang dah dapat anugerah naib ccanselor tu..


ya..mmg la kalo tak keja sapa nak bagi kita makan kan? duit ALLAH swt tak saya bukan lah manusia yang ekstrimist..yang tinggalkan dunia dan taksub dngan akhirat..saya masih lagi umat Rasulullah SAW yang mengambil manusia seadanya untuk cpai matlamat akhirat...kadang menda macam ni jadi issue..ada yang ambil dunia dan tinggal akhirat and vice versa la kan..


Balance Dunia dan Akhirat


macam mana ya?


dunia tu benda yang zahiR..kita difasa ke tiga..alam dunia..walau ade orang kata ia MAYA..FATAMORGANA tapi dunia adalah benda yang dapat dicapai..benda yang nampak depan mata ...tapi akhirat adalah perkara ghaib yang menjadi tonggak keimanan seorang islam..betol ? 
benda yang ada depan mata harusnya lebih dekat dengan kita dibanding dngan sesuatu yang jauh dan jarang sekali disebut pasal akhirat yang diakhirnya ada 2 ending...SYURGA ATAU NERAKA... mmungkin sebab menda tu xnmpak..


dosa pahala semua orang redah aje..sebab xrasa menda tu jatuh satu 2 depan mata..kalau pahala turun sebagai kepingan emas, manusia berlumba2 buat kebaikan, dosa turun seperti situ ujian juga buat iman namun ia harus diimani!


berlainan dengan nafsu..makin kita jauh lihat orang lain (baca: musuh luar) kita akan terlupa tengok musuh dalaman..musuh luar itu nyata..nampak tindakan2 mereka..tapi nafsu berlindung dibalik bayang2 syahadah, bayang2 solat dan ibadat lain..merasa selamat dngnya


dunia: 
kita nak apa semua dapat..dan kita rasa cukup2 selesa dengan dunia..sampai ada yang siapkan keranda yang mampu buat di hidup..


seronok dengan semua hiburan..


ada kawan


selesa dengn keja yang ada


bahagia dengan keluarga


cukup puas dengan pelajaran


"dunia adalah neraka buat orang islam dan syurga buat orang kafir.."


tapi


mcam terblik..kita kejar dunia sampai tercicir semua bekal akhirat...
mkin dikejar makin susah tu bahhhh...
makin kejar dunia makin jauh di lari


pernah dengar x cerita orang tangkap ayam hutan???


ayam hutan kalau nak ditangkap jangan kita tamak..sebab kita akan jadi silap mata ..kita akan nampak kiri kanan depan belakang ada banyak ayam hutan..kita akan menggila nak tangkap semua ayam hutan tu..kita kejar dan kadang2 kita kepenatan tapi benda dah depan mata takkan nak lepas...jadi kita leka dan terus2 kejar..akhirnya kita sampai ke tengah hutan dan  SESAT!!!!


macam dunia..kisah ayam hutan...tak jauh lari..makin kejar dunia..nampak makin indah dan akhirnya kita tersasar dari jalan sebenar..


ada umar Al-Khattab RA berdoa...
"ya ALLAH letakkanlah akhirat dihatiku dan dunia di genggeman ku.."


ambil dunia seadanya sebab akhirat kekal abadi...
jangan sesat macam penangkap ayam hutan

















1 comment:

  1. itulah jdnya bile tujuan hidup yg sebenar bukan menjadi matlamat hidup yg utama...wasilah menjadi perkara yg terbesar dlm hidup...kne ubah mind set tu berlandaskan Al-Quran...yuk teruskan bekerja ya ukht2!

    ReplyDelete