dig into the CAVE

Tuesday, April 19, 2011

engkau ni!

  SALAM...


apasal la tajuk cam ganaz.
xganaz la...insyaALLAH...ada yang lebih ganas lagi..

ok..lupekan keganasan...sungguh islam itu sejahtera..

menegur cara hikmah..
surela kan kita pon mahu orng tegur kita cara baik walaupun straight to the point..
so macam tu jugak la orang lain...

penyampaian berhikmah dalam ajak orng kepada kebaikan kena ada seni..

jadi boleh la konklusikan kita adalah orang yang seni...luar biasa insyaALLAH..

menyampaikan hasrat dihati walaupon hasrat itu betol dan baik perlulah ada kelembutan..

AQ 41: 33
"Dan siapakah yang lebih baik perkataanya daripada orang yang menyeru kepada ALLAH dan mengerjakan kebaikan dan berkata, "Sungguh aku termasuk orang muslim (yang berserah diri.)"

AQ 41: 34
"Dan tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman setia."


salah satu sarana ALLAH kepada kita (siapa sahaja..biasa2, daie, daieyah)
menegur ade caranya..hikmah
saya banyak kali wat kesilapan dalam menegur...sebab saya selalu assume semua orang leh terima cara saya tegur orang...

saya just fikirkan yang saya nak sampaikan mesej sahaja tanpa fikirkan cara yang paling baik...

situasi 1:

tengah tunggu bas nak p kelas..dibawah sejenis pokok palma (sekarang dah kena panah petir..gone already)

kawan 1: aku bosan la weyh..aku ak p karok ar..

kawan 2: uish..mcam tu ker ilang bosan?

kawan 1: nape lak? salah ker? itu care aku..skali skale jer..ahahah

kawan 2: yer la tu..dari ko p korok melalak tu bek ko bace Quran berbaloi sket..banyak ah amal ko sampai                                        nak release tension pon p karok..

kawan 1: (telinga berdesing.)ko pe hal? suke ati aku le...

selepas kejadian berkenaan hubungan makin renggang hingga satu masa kawan 2 mintak maaf sebab tegur cara salah..menyedari hakikat rendahkan ego..kalo x sampai sudah x mintak maaf

"maaf la weyh aku teremo lak..aku rasa bersalah lak tegor ko camtu"
"eh? ko pon rase xsedap ati ker?hmm...tau xpe..ko ni emo la..tapi aku rase cam tu jugak"
"ha ah emo.."
"tapi betol jugak kate ko tu..tapi......"



situasi 2:
kawan 2:  (SMS) SALAM..jadi xnak p program?

kawan 1: salaM..xjadi ar weyh..aku keja sok..

kawan 2: ok..carilah dunia..semoga berjaya..

kawan 1: (xnampak muka sebab dalam SMS) ko ni tegur la baik2 sket..bukan aku xmau tapi dah aku kerja


situasi 3:

kawan A:  (SMS) sapa datang amek nant?

kawan B: xtau

kawan A: cbe msg sipulan X..sipulan cakap nak p amek korang.."

kawan B: ok

di planet lain...

sipulan X: hamboi..macam aku drebar lak...

kawan A: uih? nape hang?

sipulan X: [MSG dari B] "nant amek B kat tempat tunggu biase yer kul 9..tq."

kawan A: [membalas msg B] dah mintak tolong ke kat sipulan X? maksud A mintak tolong bukan bagi order.."

tak lama lepas tu...

kawan B: "tak per la..B p ngan sipulan Z jer la..tq."

tapi xsampai2..merajok oready 
sekian~


sampai satu tahap saya memblok diri saya supaya jangan menegur manusia2 ini lagi..
malas nak layan...
dan saya juga malas nak improved cara tegur saya...
malas jugakk nak salah kan org lain sebab xsepatutnya saya...ahaha
saya tahu sebaik qudwah adalah Rasulullah saw..yang menegur dengan akhlak Baginda saw..
bertuah saya dan kita punya Rasulullas saw..tapi masih susah nak implement...



saya xtahu kenapa ramai yang kikir dengan nasihat..
saya dahagakan nasihat yang baik dan saya akan pelajari dari nasihat yang diberi orang kepada saya..
kalau ada yang memberi pon..mst sangat tergantung nasihat tu..atau nasihat yang kite akan dengar tu, kite dah  leh agak la pe nasihat akan keluar nant..
at one stage ..
"alah..malas la nak citer2 masalah..org seronok dengar jer..pastu nasihat clishe.."
sebab tu ramai yang evn dalam sistem pon xmau nak open up..share problem..sebab crita ke x ke..sama jer..
burden same or makin worst..

tapi seharusnya positive dan Husnul Dzon kan?
sebab disebalik nasihat2 yang kita rasa canggong tu masih ade kmanisan yang seharusnya kita amek...
menjadi hak seorang muslim juga bilamana dia minta nasihat..maka berilah nasihat...


dan sungguh segala teguran dan nasihat itu perlu ada kelembutan dan hikmah...

ajari aku hikmah itu~


kata ibarat pedang yang tajamnya bisa membunuh lawan
kata2 yang berhikmah menyedarkan kita~

2 comments:

  1. salam.
    situasi ke 2 tu macam agak seram ah..fuh-fuh >.<

    mungkin dgn pengalaman2 sedemikian,saudari boleh tau camne cara yg org suka & xsuka bila ditegur. at least saudari dah buat tugasan menegur..bak kata saudari,bismillah jalan?hehe..tapi kena lebih berhikmah mungkin?

    take it positive,sis! :D

    ReplyDelete
  2. salam..jazakillah..insyaALLAH i ll be more positive..jazakillah for the feedback..such a good lesson in a way we are doing mistake

    ReplyDelete