dig into the CAVE

Sunday, July 15, 2012

Kita Berasal Dari Rahim Yang Berbeza

[Bismillah]
Assalamualaikum wbt

banyak aku bincang dengan sister pasal apa yang berlaku tempoh hari
dan banyaklah juga pandangan yang aku dapat
aku respect stiap pandangan dan jazakumullah khairan kathira
ada juga yang terdiam...dan hanyak terkeluar kata-kata: "isk..payah jugak tu.."
mereka kata.."bahu yang memikul lebih berat terasa bebannya dari mata yang menengok...'

sharing masalah kadang2 hati berasa lebih sesak
apatah lagi bila apa yang diingini tidak sampai pada targetnya
namun aku yakin dengan berbincang akan mencapah segala idea dan insyaALLAH ada jalan
[credit: mak-mak kat atas ni xsoleh mane]
kita dari rahim yang berbeza..
lahirnya kita..melihat dunia yang disekelilingnya dari kaca mata yang berbeza
bagaimana mungkin ya  kehidupan yang kita akan jalani sama
ya..ya...aku makan nasi dari beras yang terhasil dari pokok padi...kau juga bukan?
ya..ya..aku makan ayam dari telur ayam dan telur ayam dari ayam..kadang2 telur itik dari itik
ya..ya..aku hirup oksigen yang percuma-cuma ini yang bentuknya adalah 02 bukan 03 (ozone)
kehidupan kita sama...tapi cara kita dibesarkan sedikit berbeza

semakin meningkat dewasa...
adakah kehidupan ini berubah?
aku akui..
semakin  membesar dan meningkat umur...
akan hadapi kehidupan yang lebih mencabar
ahhhh...sama sajalah seperti analoginya periksa di sekolah2...


soalan tika UPSR (2000) jika dibuka balik masa 2012 mestilah kita rasa kacang jer kan..
soalan budak master dan Phd mstila berbeza bukan...
betol la tu apa Allah buat
Maha Adil-Nya Allah..meletakkan sesuatu benar pada tempatnya

semakin kau dewasa...semakin besar juga ujiannya
berbezanya adalah bagaimana kita menghadapinya
cara kanak-kanak atau anak gadis memberontak atau gadis matang yang bertindak rational?

aku memandang hal ini dari banyak sudut: (sejak bila aku jadi analytical ni... = =')

for sure this is tarbiyyah Allah...menyentap urat jantungku
yang sebenarnya aku gagal lagi mentarbiyyah diri ku apatah lagi family ku
masyaALLAH...terasa besarnya ujian tu..
ibarat dihempap2

aku melihat ini sebagai pengajaran jika suatu hari menjadi ibu bapa..
kenalilah siapa anakmu
kenalilah dengan siapa anakmu bersahabat
ketahuilah apa yang ada dalam hati anakmu (kehendaknya)
ketahuilah apa yang diperlukan oleh anakmu
Kalian as ibubapa juga perlu jelas kemana anak kalian akan dibentuk..
apa yang kalian mahukan dari anak kalian..

sebelum walimah...penuhkan dada dengan ilmu parental skill..psikologi dengan pasangan
buku yang bagus:
Nasih Ulwan-Tarbiyatul Aulad,
Man from Mars, Women from Venus - John Grey

hummmphh..
aku kenali siapa manusia disekelililng aku
 = ='






1 comment: