dig into the CAVE

Wednesday, November 23, 2011

:: saat manusia lain...::

salam
saat manusia lain berkobar-kobar melaungkan kata semangat dan nadi berdetak
aku masih disini..entah menanti apakah?!

saat manusia lain berkorban masa dan tenaga menyusun segala stratergi
aku masih disini...melawan diri sendiri

saat manusia lain bingkas bangun menuju Tuhan mereka
aku masih disini...diselubungi selimut diri

saat manusia lain benar-benar merasakan iman mereka naik
aku masih disini.. bersama ego ku

saat manusia lain bersama-sama menyemarakkan rasa cinta seiman
aku masih disini...memandang sepi dan akhirnya menyepi

saat manusia lain memikirkan segala hal ttg dunia nya untuk akhirat
aku masih disini..memikirkan sesuatu tanpa kesudahan!

saat aku terjelupuk jatuh
dan aku masih jatuh

saat aku sibuk memikirkan dunia
cukuplah Allah menitipkan surat cintaNYA..
menyapa ku mengatakan:

"katakanlah (Muhammad) kepada hamba-hambaKu yang telah beriman, "Hendaklah mereka melaksanakan solat, menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami berikan secara sembunyi atau terang-terangan sebelum datang hari, ketika tiada lagi jual beli dan persahabatan."
 AQ surah 14 ayat 31


saat aku tidak merasakan berat dosa menggunungku ini.
cukuplah pesan tazkirah ini menyedarkan aku:

nasfu yang paling tidak disebut disebabkan ketidak gunaan manusia yang memiliki nafsu itu..
nafsu yang sombrono
yang tidak merasakan berat dosanya dan tidak merasa untuk melakukan ibadah

:: refleksi diri::

saat aku merasa berat kerana manusia-manusia
cukuplah pesanan ini buat diriku...
"ALLAH yang memegang hati manusia dan aku perlu lakukannya bersungguh2"

saat aku merasa diriku ini makin jauh padaNya
perasaan itu teruk
namun tetap ku syukuri
yaALLAH entah apalah kebaikan yang aku buat hingga Engkau membalasku dengan berjuta dan tak terhitung kebaikkan MU itu..
yaALLAH entah apalah yang aku lakukan yang membuat Mu redha denganku
hingga nikmat Mu menggunung kepadaku

aku malu
aku sedih
aku binggung
aku lemah
aku bodoh

namun ya ALLAH
aku titipkan rasa syukur menggunung ya ALLAH

No comments:

Post a Comment