Thursday, April 5, 2012

7 cara berukhwah kerana ALLAH swt

ASSALAMUALAIKUM WBT,


[CREDIT : Banatly.com]
semalam berusrah dengan adik2
usrah di masjid..kekangan untuk mendapatkan kenderaan ke masjid buatkan mereka hadir lambat.
kenapa kat masjid sedang dah tahu adik2 susah nak hadir?
senang je jawapannya,  nak tengok kesungguhan mereka...bukan utk bertemu dengan aku, perhaps..tapi niat hati mereka adalah kerana ALLAH
semalam kami go tru surah al-ikhlas...

persoalan-persoalan yang keluar masa tu adalah:

kenapa Rasulullah saw mengatakan bahawa al-ikhlas ni bersamaan dengan 1/3 Al-Quran?
mengapa sahabat dapat mengkhatamkan al-Quran dalam masa satu hari dengan hanya membaca al-ikhlas sebanyak 3 kali?

masyaALLAH
bertapa besar nilai surah ni...

mencakup isu aqidah selepas ALLAH menerangkan dalam surah an-Nas, hakikat ALLAH (Rab, Malik, Illah), hakikat manusia (jasad, akal, dan Qalb) dan hakikat jin/syaitan (terdiri dari manusia dan jin)

dan

surah al-Falaq, mengenai permohonan perlindungan hanya kepada ALLAH swt daripada kejahatan yang tercipta di sela malam dan kejahatan pesihir serta orang yang berhasad dengki

kemudian ALLAH memantapkan lagi aqidah kepercayaan pada NYA..dengan hanya berhubung IKHLAS hanya kepadaNYA..

oleh sebab itu..bila mengetahui hakikat keESAan ALLAH, maka atas sebab apa pun yang menimpa manusia itu perlu kembali kepada ALLAH..menerima segalanya bukan kerana kita meletakkan asbab..tapi menerima apa yang ALLAH telah berikan pada kita...redho..

kerana dalam hidup ini TIADA istilah kebetulan <3



7 cara berukhwah kerana ALLAH:


  1. bermanis muka apabila bertemu..SENYUM :)
  2. segera bersalaman bila bertemu
  3. memberikan hadiah
  4. mendoakan sahabat dalam keadaan sahabatnya tidak tahu
  5. selalu menziarah
  6. memenuhi keperluannya
  7. katakan pada sahabat bahawa anda menyayangi beliau
KACHAKKKKK!!!!

MANA SATU NAK MULA NI...

wahahhahahah....

ketahuilah AKU SAYANG KALIAN <3

No comments:

Post a Comment