Tuesday, April 3, 2012

Bila Bekerja Bukan Dengan Robot

Assalamualaikum wbt

pernah tak beselisih faham?
pernah bersangka-sangka?
pernah sakiti hati orang?
pernah dan pernah dan pernah kah anda berkecik hati dengan ROBOT?

HAH? ROBOT?

ye..pernah x kalau hand phone hang pastu kita merajok?
pernah x anda jatuh tangga dan anda merajuk dengan tangga dan tidak akan guna lagi tangga tu.."huh..aku merajok dengan kau la tangga" (mungkin sebagai tanda berhati2 tangga tu banyak sangat lubang kita xkan lalu lahkan)

tak tau la kalau hang pa mcam tu...dengan robot atau benda2 pon merajok...hahah

pernah mesin basuh rosak..tapi akhwat sume xmerajok dengan mesin basuh..sumenye mujahadah sebab masing2 'busy' xdapat basuh kain sendiri (xcakap org..aku la tu). pastu dah dapat mesin basuh baru tau!

MANUSIA....

Yang pasti hari2 dalam hidup ni hidup ni akan jumpe dengan manusia..kecuali anda bekerja dengan mesin..nak buat macamna..atau nature anda mmg suke cakap ngan dinding

ada akhwat penah cerita:
zaujah: bosannya, xde orang nak sembang
zauj: bosan? pergi cakap ngan dinding~
 (= =')


tergelak2 dengan kata2 zauj akhwat tu.
sebenarnya zauj akhwat tu kerjanya engineer kat kilang Mercedes. so kejanya ngadap besi2 shja. tulah dikatakan nature..
sampai zaujahnye berkata: "awak bleh la keja ngan dinding..saya xleh"
sebab nature akhwat tu plak haih bercakap ya ampun..tapi kami suka la layan dia sembang..sesuai lah mereka berdua... :)


nak gambarkan manusia dan perasaannya sangatlah ABSTRAK dan UNIK
sangat!
ALLAH swt menciptakan manusia ni sebaik2 manusia dan dikurniakan akal dan QALB..ade nafsu

At-Tin : 4
""sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik2nya."

mcamna manusia tu tak jadi unik..?
gabungan ketiga2nya menyebabkan manusia luar biasa..masyaALLAH
dengan adanya Qalb yang ALLAH beri akan mengarahkan akal dan nafsu kepada samada baik atau jahat

selama kenal dengan sister2 banyak sangatlah yang menjadi pelajaran sepanjang perkenalan
masing-masing sangat unik.
dan keunikkan itu perlu kita pelajari dan selami
mengapa dia bertindak begitu dan kenapa kadang-kadang begini..
serabut jugak kadang-kadang kalau nak layan perangai ni
tapi ini lah yang lebih baik sebenarnya bila berganding dengan manusia...berbanding dengan manusia yang hanya tinggal seorang diri dan tidak bergaul dengan manusia...

ITU LEBIH BAIK OK!

credit [aneesah satriya]

bila berhadapan dengan manusia nak atau tak pasti akan bertemu permasalahan dan perselisihan. kerana manusia itu tidaklah diprogramkan untuk menjadi 'robot'.

ada sahaja yang akan salah paham.

kadang rasa macam non-sense pon ada. takkan lah sebab tu pon nak kecik hati.

"manusia yang mudah berkecil hati..dia punya JIWA yang KECIK..."

bila dengar ayat mcam tu terasa la jugak. sebab diri ni mmg antara orang yang mudah terkecik hati kot.
hahah..
tapi xdapat nak nafikan lagi la.
sampai kadang rasa nak berputus asa bergaul dengan manusia.

masa dalam program setan2 akan mengganggu fikiran dengan berfikir negative dengan peserta lain.

isk..isk..isk...astaghfirullah

dan hati ni terus mujahadah
"tak-tak..silap2..yang begitu2 adalah engkau..dorang sume ok jer..."

hadoi..tapi mempelajari mujahadah tu adalah bila kita menghadapi keadaan yang menuntut kita untuk mujahadah
fiuhhhh = = '

tak pasti pulak aku sorang yang tak normal - pikir mcm2 (negative)

KECIK HATI NGAN AKHWAT,

menda ni dah berkurun lama...dalam tarbiyyah pasti ada yang kecik ati..adoi..kecik lagikan...(=..=)"

tapi ini la yang relevan bila ALLAH swt menasihatkan dengan penuh kasih sayang :

"Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridoan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka mengharapkan perhiasan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas".
(AQ Surah al-Kahfi,18: 28)


nasihat buat diri aku yang sangat mudah lupa:

  1. keberadaan dijalan ini hanya kerna aku mendapat keizinan ALLAH swt dan Dia memberi satu peluang yang SubhanaALLAH sangat luarbiasa.. COUNTLESS blessing that ALLAH grant me!
  2. aku bertanya diri ku sndiri, kenapa ALLAH swt pilih aku utk kenal jalan tarbiyyah ni? sedang RAMAI lagi kat LUAR SANA yang BAIK2..SOLEHAH2 sumenye. tapi Dia beri peluang ni? dimana nilainya aku ini? dan akhirnya antara konklusi yang aku buat adalah :
"mungkin kerana DOA-DOA akhwat yang MEMBAYANGI WAJAH AKU dalam RABITHAH nya.."
+sobbing+
3. sila jangan fikir negative nant kena sakit JANTUNG...mati muda...kurang dosa..TAPI banyak ke pahala nak bawak depan ALLAH nnt? = =""
4. pastikan merajuk nya engkau terkecil hati nya engkau adalah sebab ALLAH taala...
   "hah? ade ke nak kecik ngan akhwat sebab ALLAH?"

so? 

"macam semuanya berlandaskan emosi dan peribadi jer...."

maka sila KURANGKAN SENSITIVITI pada benda yang xpatot...xberbaloi la !



akhwat,
maafkanlah aku..aku ni manusia biasa punya sisi2 kelemahan dan mudahnya melakukan dosa.
santuni lah aku spt mana kalian santuni manusia yang ingin antunna dekati
andai ada yang terguris dengan perangai dan kata-kata ku...smoga ALLAH mengampuni aku ...

astaghfirullah..astaghfirullah..astaghfirullah...

waallahua'lam





No comments:

Post a Comment