dig into the CAVE

Friday, January 4, 2013

Bila Guru Berbicara..Ohoi





[Bismillah]

Assalamualaikum wbt
tadi baru p kursus induksi cg
alhamdulillah banyak sangat input
mmg sangat penting dan bertuah sbb harini dapat sesuatu
ya lah..aku kan xde pngalaman mengajar yang solid
hmmm
banyak sangat sebenarnya anugerah yang Allah bagi pada pendidik
yang paling aku tersentak bila last slide ade kata2 macam ni
..  Guru adalah pewaris anbiya'....
woah! aku menghitung diriku sendiri
tersendawa jugak tadi...eh..silap...tersedu sedan
ohoi...layakkah? layakkah?#jaw drop#

untuk persedian minggu pertama
kata Sir Malek...ktorg kena bagi impression yang menggerunkan
hahah..katenye la kannnn
kena menyinga (men-singa) kan diri sendiri
wahahha...kuasa veto!
men-singa..wakaka
no lah..gurau2....
kena buat rules untuk hari pertama
dan kena strict on that rule
so that student alert and respect
hubungan guru dan murid musti ada barrrier
peramah tapi menjaga batas
hamboi..jeling dia...

aku bimbang yang ni...aku ni bukan nye bleh marah budak2 ni
hahaha..tapi skali aku marah...menangis!wakaka

guru kena IKHLAS
dan semestinya ini akan teruji nant
huh..berat rasanya
membawa beban dakwah dan tarbiyyah
bukan hanya untuk anak2
tapi muallimah2 yang mungkin perlu disuntik dengan kefahaman
bukan saja mereka...aku jgak la...
kena all out and extra effort untuk menjadi pendidik
kreatif dan kunci semua ini adalah : HUBUNGAN DENGAN ALLAH SWT
dan influent dari guru sangat hebat pengaruhnya

kau tahu dimana bumi dipijak dan langit dijunjung...
Allah ada di atas kita dan pada Dia tali yang kita pegang dan bergantung

haha..
aku rasa semua ada fav teacher/sir/ustazah/pensyarah
ce pk skjap...nape korang suke cg tu..

masa sekolah tadika aku ade cg Aisyah dan Cg Aini.. (kau ade?hahahah)
aku suke 2 orang cg ni... respect!

masa sekolah rendah aku ingat teacher kamariah...cg khamsah...cg rozita (cg math yang aku gerun...sebab aku selalu dapat C..hahah...) cg fatimah (cg ni ajar sains...dia pernah baling buku aku sebab aku xbuat pembetulan sains dia...biasa la budak tak pndai..pemalas pulak...kahkahkah..kenangan..smpai sekarang aku sayang cg2 ni)

masa sekolah menengah aku ingat cg roshidi, cg nordin, cg mashitah, cg aini (math..form 5..syok..yang ni aku dapat A math...wakaka), cg hasnan..

pensyarah...xbrapa attach.but anyhow..they sacrifice more to prepare slide...exam question...respect2 jugak!.sekian..ahahah



habes la down sume student ade cg gini...aku nak praktis...xmkan gaji buta!

ok2..secara konklusi..cikgu dan pensyarah mmg ada aura sendiri...
dan nak cari guru yang benar2 ikhlas mengajar sekarang insyaALLAH ade..tapi jarang-jarang
kadang-kadang
nak tahu...orang non-muslim berusaha gigih dan itqan melaksankan tugas guru
apatah lagi kita as muslim..dan PEWARIS ANBIYA...
ikhlas dan istiqamah~

aku chow dlu..assalamualaikum wbt





No comments:

Post a Comment